על השאלה מדוע נקבע חג סוכות בחודש תשרי ולא בניסן, מתייחס הטור (או"ח תרכה) :'ואף על פי שיצאנו ממצרים בחדש ניסן, לא ציוונו לעשות סוכה באותו הזמן, לפי שהוא ימות הקיץ ודרך כל אדם לעשות סוכה לצל, ולא היתה ניכרת עשייתנו בהם שהם במצות הבורא יתברך, ולכן צווה אותנו שנעשה בחדש השביעי שהוא זמן הגשמים ודרך כל אדם לצאת מסוכתו ולישב בביתו, ואנחנו יוצאין מן הבית לישב בסוכה בזה יראה לכל שמצות המלך היא עלינו לעשותה'.

הגאון מוילנא מבאר באופן אחר, לדעתו חג סוכות הוא זכר לענני הכבוד שחזרו אלינו, אחרי שסרו מאתנו בעקבות חטא העגל, וחזרו רק בשעה שהחלה עבודת בניית המשכן. הגר"א מוכיח מפסוקים שבניית המשכן החלה בט"ו תשרי, כי משה ירד מהר סיני בי' תשרי, ומיד החל בציווי על המשכן, ועם ישראל הביא את החומרים בימים הסמוכים, על פי הפסוק האומר: 'וַיִּקְחוּ מִלִּפְנֵי מֹשֶׁה אֵת כָּל הַתְּרוּמָה אֲשֶׁר הֵבִיאוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִמְלֶאכֶת עֲבֹדַת הַקֹּדֶשׁ לַעֲשֹׂת אֹתָהּ וְהֵם הֵבִיאוּ אֵלָיו עוֹד נְדָבָה בַּבֹּקֶר בַּבֹּקֶר'. וכאשר החלו בבנייה, חזרו העננים. הווי אומר, עיקר הדגשת ענני הכבוד, היא בפעם שנוצרה ההתפייסות שבאה לאחר המשבר.

החיבור והקשר המתגלים בשעת משבר, מבטאים את עומק הקשר שישנו, שבשום פנים לא רוצים שינתק. לפי זה מובן מדוע התורה קבעה את החג דווקא בתשרי, שבו בא לידי ביטוי הבחירה הנצחית בעם ישראל.

 

בברכת חג שמח, הרב אוריאל ספז

רב האולפנא